reklama

Niečo málo o koledách...

Pomenovanie koleda je odvodené od rímskych januárových prianí Calendae Januariae, čo predstavuje tradičný obrad pochôdzkového charakteru, ktorého pôvodným zmyslom bolo priniesť šťastie a blaho v rodinnom a hospodárskom živote, čomu nasvedčujú i slovanské názvy pre koledu - ščedruchi, ščodrówki ... Koledou sa nazývali obradové pochôdzky i dary, piesne a popevky, riekanky. Pri koledovaní sa spievali liturgické i ľudové piesne. Je s nimi spojené v celej šírke ľudové muzikantstvo, ľudový výtvarný prejav i život pastierov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
autor: Zdeno Černek /Zasnežená dedina//z internetu/
autor: Zdeno Černek /Zasnežená dedina//z internetu/ 

 Ako ukážky som vybrala ľudové koledy z nitrianskeho regiónu. Tieto, ako aj koledy z ostatných regiónov, vychádzajú z evanjelia, ospevujú cestu do Betlehema, nocovanie v maštaľke, narodenie Ježiška, klaňanie pastierov a kráľov....Na rozdiel od liturgických piesní sa v koledách objavujú záblesky prostého života pozemských bytostí.Primkýnajú sa k ľudskej podstate a prechádzajú až do sféry žartovnej. Vyjadrujú základné túžby človeka po zdraví, po dlhom živote , po láske, dobrej úrode a po radosti z detí. Postavy svätých okolo Ježiška, ako i on sám ,ožívajú ako ľudské bytosti.Narodenie Ježiška sa opisuje na konkrétnom mieste :

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pasťírové stávajťe, krásné spevi očúvajťe,

spevi ňebeské, chóri anďelské, krásné mesto betlehemské.

Panna sina poroďila,blahoslavená Márija, v mesťe Betléme,

v jaslách na slame, leží milé pacholátko na zime...

O ľudskom zobrazení panny Márie svedčí i takýto úryvok z koledy :

Starala sa Mária, ďe plénečki sušiť má, lilion, lilion, domine christe marion...

Tam ich ona sušila v Betleheme na ploťe,lilion, lilion...

Alebo: Keď ho poroďila, takto mu spievala,

 čiči beli, sinu boží, bo ja bi som spala...

Takmer obraz rodinnej idyly sa nám vynorí pri takomto úryvku :

Panna Márija kaššu varí, na oheň klaďe Jozef svatí,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

navar tej kašički malému sináčku, nech sa nají....

Veľmi časté sú koledy, v ktorých sa spomínajú darované predmety...Najčastejšie spĺňajú potreby malého dieťatka a predstavujú to najlepšie, čo pastieri môžu dieťaťu dať...Je to základ, ktorý človek potrebuje k životu - jedlo, voda, teplo, láska. Symbolika ukrytá v darovaných predmetoch je veľmi jednoduchá. Koláče symbolizovali hojnosť, peniaze blahobyt, jablko, cesnak zdravie, chren silu, jablko plodnosť, orechy , oplátky, soľ - hojnosť...Červené jablko je aj darom z lásky a želaním zdravia:

To červené jabĺčko, to je pre Ježiška, buďe sa raduvať v tích malích jasličkách...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako ďaľší príklad uvediem úryvok z koledy s výstižnou enumeráciou darov:

Panenki mu dari ňesú, úbohé sa v zime trasú...

Hanka perinku, Dorotka plenku, Evička dobrú polévku.

Magdalénka povijánek, Apolénka mléka džbánek,

Dorka košíček, v ňom pár vajíček,Majlenka madu hrneček.

A ty Ondrej peceň chleba, buďe nám tam takí treba,

dreva Tomášu, smatanu flašu, nesú daruvať Ježišku...

V súvislosti so zvestovaním sú dominantné pastierske motívy. I tu môžeme pozorovať priame vychádzanie kolied z evanjelia:

Pri betlehemskom salaši, pásli ovce valasi,

anďel sa im ukázav, do Betléma ícť kázav:

Icťe, icťe a ďiťe, Krista pána nájďeťe,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

nájďete ho v jasličkách v ovinutích plénečkách...

Typická pastierska je i nasledujúca koleda:

Pome, bratri, pome do Betlehema!

Ale keď tam veliká zima bíva, krpcov a obuvi žánnej ňeni,

a veru tam bosí ňido neobstojí...

Aj haleni svoje si sebú berme, palice si tu též ňeňehávajme,

veď ňeňi tam v noci jako ve dňe, lachko ťa osiňe a to smele...

Na rozdiel od liturgických piesní majú koledy často aj žartovný charakter, čoho dôkazom je aj nasledujúci text :

Viskoč, pacholátko, hore stávajťe, malého Ježiška na svet vítajťe!

A keď mi mu zahrajeme a na koledy pójďeme,

ďe nám ňišt ňedajú, brať ňebuďeme.

Spadóv Maťo s basú, krk jej vilomev,

Franťiška s cimbálom na zem privalev.

A tí sa do seba dali, za vlasi sa pochitali,

prišov Valér s kufrom, ten ich vitrískav,

tu Ďuro s gajdámi,šeckích troch trískav:

Buďeťe sa tlcťi biťi a tu takí krik robiťi?

Rospučev si gajdi, potom naríkav....

Podoba vianočných sviatkov prešla v historickom čase mnohými premenami...Niektoré kultúrne prvky tohto obdobia pokračujú v novej kvalite v našej dobe ďalej. Vianočné tradície a s nimi späté aj umelecké prejavy vyzývajú k vzájomnej láske a porozumeniu.

Snažila som sa v krátkosti, zatiaľ toľkoto...Nabudúce skúsim niečo o betlehemskej hre, keďže sa už tie Vianoce tak blížia...:-)

Alžbeta Mateová

Alžbeta Mateová

Bloger 
  • Počet článkov:  176
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som iba tvorivý človek,rezbárka Zoznam autorových rubrík:  Zo životaNedeľná chvíľka poéziepoviedka na nedeľuBol som na lepšomZo života aj inýchZ našich potuliekSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu